-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7545 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

در تفسير نورالثقلين، ج 3، ص 324 آمده كه حضرت زهرا(س) براي اثبات حق خود بر فدك به آيه 6 سورة مريم استناد كرد. اوّلاً طبق اين آيه منظور ارث مادي است، يا معنوي و ثانياً به نظر مي رسد كه به قرينه تولد يحيي وسائلي كه پيش آمد، مراد ارث معنوي است، نه مادي، پس استدلال آن حضرت چگونه توجيه مي شود؟

با نظر به آية شريفه 6 سورة مريم و آيات پيش از آن چند نكته به دست ميآيد: اوّلاً كلمه ارث در اين آيه مطلق است و متبادر از اين كلمه هنگامي كه به صورت مطلق ذكر شود، ارث مادي است، نه معنوي و در صورتي مي تواند كلمه ارث از معناي متبادر خود برگردانده شود كه قرينه اي بر آن باشد.

ثانياً: كلمه ارث در اينجا مطلق است و اگر اين كلمه با توجه به قرينه كه ذكر كرديد، يا قرائن ديگر، شامل ارث معنوي هم شود، اطلاق آن از دست نمي رود، يعني حتي در اين صورت، مي تواند به صورت مطلق هم شامل ارث مادي و هم شامل ارث معنوي شود.

ثالثاً با توجه به آيات قبل و به خصوص آيه پنجم و انّي خفت الموالي كه حضرت زكريا نگران وارث شدن ديگر افراد فاميل بود كه صلاحيت نداشتند و حضرت زكريا نگران بود كه داراييهاي او به دست افراد نا اهل فاميل (ظاهراً پسر عموها) بيفتد و در راه نامطلوب و فساد آنها را خرج كنند؛ بنابراين نگراني حضرت ابراهيم از وارث شدن ديگران، نمي تواند مقام معنوي به معناي نبوت يا حتي علم و دانش باشد، زيرا چنين چيزي به كساني كه شايسته نباشند، نخواهند رسيد و اين چيزي نيست كه به خاطر رابطة نسبي به ارث برسد و به عقيدة علامه طباطبائي، اين ارث حتي نمي تواند با تقواي و كرامت يعني مقامات معنوي باشد؛ زيرا آن ها هم از چيزهايي است كه نميتواند به واسطة رابطة نسبي به ارث برسد؛ بنابراين منظور از آيه اين است كه فرزندي به من عنايت كن تا آنچه دارم از من به ارث ببرد، نه ديگر بستگان من؛ پس اولين معناي متبادر همان ارث مادي است و البته چون دعاي حضرت زكريا(ع) است و اين دعا را به هنگام دين حضرت مريم و كراماتي كه او داشت، از خداوند در خواست نموده است، ميتواند چيزهايي ديگر هم باشد؛ بنابراين استدلال حضرت فاطمه(س) به اين آيه كاملاً صحيح است و به همين خاطر پس از استدلال حضرت فاطمه(س) و پس از بيان آن خطبه مشهور، ابوبكر قانع شده و قباله فدك را به حضرت پس داد.







مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.